کمیته برنامه ریزی الهیات و معارف اسلامی به منظور تحقیق اهداف شورای عالی برنامه ریزی و با عنایت به نیازهای آموزشی، پژوهشی و کاربردی – در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، تربیتی، ارشادی، تبلیغی، قضائی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران ضروری دانست که با ملحوظ داشتن طرق رفع نیازهای مذکور، برنامه های درسی دوره کارشناسی و دکتری به شمار می آید، با توجه به دگرگونیهای که توسط این کمیته و با تصویب شورای عالی برنامه ریزی در این دو مقطع به عمل آمده مورد جرح و تعدیل کامل قرار دهد و برنامه و سرفصل دروس و منابع درسی کارشناسی ارشد را در پنج رشته تخصصی (علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، کلام و فلسفه اسلامی،ادیان و عرفان، تاریخ تمدن ملل اسلامی ) متناسب و منطبق با اهداف برنامه های گسترش و پیشرفت کشور در زمینه های مزبور باز بینی و بازنویسی نماید.
اهداف و مشخصات کلی برنامه، سرفصل دروس و منابع این که به تصویب کمیته برنامه ریزی الهیات رسیده بدین شرح است:
1-
تعریف و اهداف : دوره کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی حلقه اصلی اتصال دوره های کارشناسی و دکتری این رشته ها در نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران است که به منظور تحقق اهداف اساسی زیر به خدمات فرهنگی- آموزشی خویش ادا می دهد:
1-1-
تربیت و تامین مربیان و مدرسان متخصص در مسائل حقوق و فقه اسلامی جهت جذب در دادگستری ودیگر نهادهای مشابه براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی
2-1-
تربیت و تامین محقق در زمینه مطالعات و تحقیقات اسلامی در رشته های قرآن و حدیث، تاریخ و تمدن اسلامی، حکمت و کلام اسلامی و عرفان و ادیان.
3-1-
تامین نیروی لازم و متخصص برای خدمت در رایزنیها ونمایندگیهای فرهنگی در خارج از کشور .
4-1-
فراهم ساختن امکانات برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی کارشناسان و صاحب منصبان دستگاهها و سازمانهای دولتی در زمینه مطالعات اسلامی.
6-1-
افزایش امکان گزینش مطلوب تر دانشجو برای دوره های دکتری رشته های پنجگانه الهیات
7-1-
جذب داوطلبان مطالعات و تحقیقات اسلامی از کشورهای دیگر جهان
8-1-
فراهم کردن زمینه و امکانات تحصیل علوم ومعارف اسلامی برای علاقمندانی که امکان کسب این علوم و معارف در حوزه های علمیه برای آنان وجود ندارد.
بند هشتم اهداف مذکور اجمالاً به این نکته مهم و قابل توجه اشاره دارد که کیفیفت، روش، زمینه، مقدمات، طول دوره تحصیل و نحوه پذیرش و گزینش داوطلبان ورود به حوزه های علمیه و دانشگاهها با یکدیگر متفاوت است و هرچند به برکت انقلاب پر بار اسلامی روابط بالنسبه نزدیکی میان این دو بر قاره شده و گامهای بسیاری برای وحدت این نهادها برداشته شده، ولی جامعه اسلامی ایران، همچنان به خدمات سازنده و ضروری آنها نیاز دارد، زیرا شیوه های درس و بحث دانشگاهها که غالباً منطبق با شیوه های دانشگاهی جهان امروز است و اصول متبع در حوزه ها که مبتنی برسنتهای چند صد ساله جهان اسلام است هر یک نظر به اهداف خاص خود دارند که حصول ان اهداف خاص خود دارند که حصول آن اهداف جز از طریق شیوه ها و سنتها و نیز محیط مناسب خویش امکان پذیر نیست . تربیت فقهای برجسته تا نیب به مقام شامخ مرجعیت، وصول به درجه خبرویت در فقه و احراز سمت امامت جمعه و جماعت جز از طریق تعلیم و تعلم در حوزه تحقق نمی باید. در مقابل تربیت و تامین نیروهای انسانی متخصص در علوم اسلامی نیز که بتوانند نیازهای سازمانها و نهادهای دولت جمهوری اسلامی ایران را در چهارچوب قوانین و مقررات ادار و متناسب با مسائل علمی- فرهنگی جهان امروز مرتفع سازد. در دانشگاهها و موسسات عالی صورت می پذیرد. بنابراین وجود و حضور دوره های دانشگاهی الهیات و معارف اسلامی در کنار حوزه های علمیه قم، مشهد و... مکمل یکدیگر و هریک تامین کننده بخشی مهم از نیازهای علمی، فرهنگی، روحی و معنوی جامعه اسلامی ایرانند.

 

سال تاسیس گرایش کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی: 1372


فقه و حقوق اسلامی، رشته­ای بینابینی است که دانشجویان در این رشته هم با دروس رشته حقوق و هم دروس رشته فقه آشنا می­گردند.
در این رشته علاوه بر تدریس یک دوره کامل فقه امامیه (منبع قانون مدنی ایران) و یک دوره کامل اصول فقه، دانشجویان با دروس حقوقی متنوعی اعم از حقوق مدنی، حقوق تجارت، حقوق جزا، آئین دادرسی مدنی، آئین دادرسی کیفری و حقوق بین­الملل آشنا می­گردند.
دانشجویان طی دوره کارشناسی علاوه بر آشنایی با مباحث بنیادی و اساسی در زمینه های مختلف علوم اسلامی ، بطور نسبی درباره حقوق اسلامی و عرفی به کسب دانش می­پردازند؛ بگونه ای که در پایان این دوره، زمینه لازم برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حقوق و فقه آماده می­شوند و می­توانند با تکیه بر معلومات خویش در شغل­های گوناگونی نظیر وکالت، قضاوت، سردفتری دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، مشاور حقوقی سازمان­ها و وزارتخانه­ها و تدریس در دانشگاه و .... مشغول به کار شوند.

تعداد واحدهای درسی این رشته شامل:32 واحد اصلی : 28 واحد درس تخصصی و 4 واحد رساله تحقیقی میباشد.