ماده 1ـ در موقعی که از طرف ورثه یا موصیله بر اموال درخواست‌شود ملکی که در دفتر املاک به نام مورث ثبت شده است به نام ورثه‌یا موصیله یا به عنوان وصیت ثبت گردد، به ترتیبی که در مواد بعدمذکور است رفتار خواهد شد.
ماده 2ـ هرگاه در ورقه انحصار وراثت که به اداره ثبت اسناد و املاک‌داده می شود، عده ورثه و سهام هر یک از آنها معین شده و وصیت‌نامه نیز که مطابق قانون امور حسبی بتوان به آن ترتیب اثر داد به اداره ثبت تسلیم نشده و قبلا هم وصیتی ثبت نشده باشدحصه هر یک از ورثه از ملک به طریقی که در تصدیق انحصاروراثت معین شده یا بین ورثه مذکور در تصدیق انحصار وراثت‌توافق حاصل شده باشد ثبت میشود.
ماده 3ـ اگر کسی به عنوان وراثت یا به عنوان اعتراض بر تصدیق ‌انحصار وراثت در دادگاه اقامه دعوی کرده باشد باید قبل از آن که‌ملک به نام ورثه ثبت شود تصدیقی از دادگاه حاکی از اقامه دعویگرفته به اداره ثبت تسلیم نماید. در این صورت ثبت ملک به نام‌ورثه تا معلوم‌شدن نتیجه نهایی ادعا، توقیف خواهد شد.
ماده 4ـ در موقعی که دادستان برطبق ماده 367 قانون امورحسبی برتصدیق انحصار وراثت اعتراض میکند، در صورتی که در جزء ترکه‌ملک غیرمنقول ثبت شده باشد باید در همان موقع به اداره ثبت کتبا اطلاع دهد. در این صورت ثبت ملک موقوف به معلوم‌شدن نتیجه‌اعتراض خواهد شد.
ماده 5ـ در صورتی که نسبت به ملک غیرمنقول ثبت شده وصیتیشده باشد که مورد اتفاق تمام ورثه و اشخاص ذینفع باشد موردوصیت به نام موصیله یا مصرفی که برای آن وصیت شده‌، ثبت‌میشود و بقیه ملک (اگر بقیه باشد) به نام ورثه ثبت میگردد.
ماده 6ـ هرگاه وصیت‌نامه‌ای که به موجب قانون قابل ترتیب اثراست بین ورثه و اشخاص ذینفع مورد اختلاف واقع شود ثبت ملک‌نسبت به آنچه مورد گفتگو است موقوف به رفع اختلاف در دادگاه به‌موجب حکم نهایی خواهد بود.
ماده 7ـ اگر قسمتی از ملک مورد اختلاف واقع شده و قسمت دیگرمورد اختلاف نباشد و نتیجه گفتگو در مورد اختلاف تاثیری در این‌قسمت نداشته باشد ممکن است ملک نسبت به آنچه مورد اختلاف‌نیست ثبت و نسبت به آنچه مورد اختلاف است موقوف به حل‌اختلاف گردد.
ماده 8ـ هرگاه توافق و اختلاف ورثه نسبت به وصیت‌نامه‌ای که به‌موجب قانون قابل ترتیب اثر است معلوم نباشد اداره ثبت به هزینه‌شخص ذینفع آگهی مینماید و در آگهی باید مفاد وصیت‌نامه و این‌که از طرف کی و در چه تاریخ ابراز شده قید و تذکر داده شود چنانچه‌کسی اعتراضی نسبت به وصیت‌نامه دارد در ظرف سه ماه از تاریخ ‌انتشار آخرین آگهی اعتراض خود را به اداره ثبتی که آگهی را منتشرنموده تسلیم نماید و در صورت انقضا مدت مذکور و نرسیدن‌ اعتراض ملک مورد وصیت به نام موصیله یا مصرفی که برای آن ‌وصیت شده است در دفتر املاک ثبت خواهد شد.
آگهی مذکور سه مرتبه هر ماه یک مرتبه در روزنامه کثیرالانتشارمحل منتشر شده و در صورت نبودن روزنامه در محل‌، در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار تهران منتشر خواهد گردید.
ماده 9ـ در مورد متوفای بلاوارث اگر در ظرف ده سال مقرر در قانون امور حسبی وصیت‌نامه‌ای ابراز شود که قابل ترتیب اثر بوده وبرای تحریر ترکه آگهی نشده باشد مفاد وصیت‌نامه به ترتیب مذکوردر ماده فوق و با قید این که متوفی بلاوراث معرفی شده است آگهی می گردد و در صورتی که در مدت سه ماه از تاریخ انتشار آخرین‌آگهی اعتراض نرسیده مورد وصیت به نام موصیله یا مصرفی که‌برای آن وصیت شده است ثبت و باقی ملک پس از 10 سال‌، اگر وارثی پیدا نشد به نام دولت ثبت خواهد شد.
ماده 10ـ اگر از طرف ورثه یا اشخاص دیگر ذینفع وصیت‌نامه‌ای ابراز شود که موصی از وصیت اول خود رجوع کرده و آن وصیت‌نامه‌ مورد تصدیق تمام ورثه و اشخاص ذینفع واقع شود ملک مطابق ‌وصیت‌نامه ثانی ثبت خواهد شد و اگر مورد اختلاف واقع شود یاتوافق و اختلاف ورثه معلوم نباشد در صورتی که وصیت‌نامه‌مطابق قانون قابل ترتیب اثر باشد برطبق ماده 6 و 7 و 8 عمل‌خواهد شد.
ماده 11ـ در صورتی که در دادگاه بخش در موعد مقرر در ماده 294قانون امور حسبی وصیت‌نامه ابراز شد که قابل ترتیب اثر باشددادگاه در تصدیق انحصار وراثت مفاد وصیت‌نامه و این که در موقع‌ابراز شده و قابل ترتیب اثر است درج خواهد کرد و اگر تصدیق‌انحصار وراثت صادر شده و این مطلب به جهتی در آن درج نشده‌باشد اشخاص ذینفع باید تصدیقی مبنی بر ابراز وصیت‌نامه درموعد مقرر و قابل ترتیب اثربودن آن از دادگاه گرفته به ضمیمه سواد وصیت‌نامه به اداره ثبت اسناد تسلیم نمایند.
ماده 12ـ اگر ترکه متوفی به وسیله دادگاه تقسیم شده و حکم نهایی دادگاه در این خصوص به اداره ثبت داده شود و یا این که ورثه‌موصیله و وصی (در صورتی که وصیتی شده باشد) ترکه را تقسیم‌کرده باشند ملک مطابق تقسیمی که شده است ثبت می شود و درصورت اخیر اگر اختلافی مابین ورثه و موصیله یا وصی در تقسیم‌باشد ثبت ملک موقوف به رفع اختلاف در دادگاه خواهد بود.
ماده 13ـ در صورتی که وصیت به طورکلی باشد «مثل ثلث اموال‌»ورثه میتوانند ملک معین را ثلث قرار داده و باقی املاک را به نام‌خود ثبت کنند یا ثلث را از اموال دیگر معین کرده و تمام ملک ثبت‌شده را به نام خود ثبت کنند مگر این که در وصیت‌نامه ترتیب‌دیگری مقرر شده باشد.
ماده 14ـ پس از ثبت ملک در دفتر املاک به نام ورثه یا موصیله ‌ادعای وصیت یا هر ادعای دیگری که مخالف با ثبت ملک باشد مسموع نخواهد شد و هیچ وصیت‌نامه اعم از رسمی و سری و غیر اینها پذیرفته نخواهد شد.